معرفی دوره

بدون شک، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های دولتی متخصصین مورد نیاز خود را عمدتا از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های مهندسی کشور تامین می‌کنند. این فارغ‌التحصیلان وقتی جذب می‌شوند، تخصص مورد نیاز شرکت و مهارت کار تخصصی را ندارند و بایستی زمان قابل توجهی صرف مهارت آموزی، کارآموزی و کارورزی آنان شود. اینکار علاوه بر داشتن هزینه‌های قابل توجه، وقت سازمان‌ها و شرکت‌ها را که بایستی تمام وقت در جهت انجام ماموریت‌های اصلی خود کار کنند، برای آموزش آنان می‌گیرد و در نهایت سازمان ضرر می‌کند. از این‌رو شرکت‌ها و سازمان‌ها از ایده‌ها و روش‌های خلاقانه‌ای که دانشگاه‌ها برای تربیت هرچه بهتر متخصصین مورد نیاز آنها در پیش بگیرند و به‌جای تحویل فارغ‌التحصیل، متخصص ماهر و کاربلد به جامعه (و از جمله به شرکت ما) تحویل دهند، حمایت می‌کنند.
ماده 17 آیین‌نامه حمایت از دانش‌بنیان که محوریت اجرای آن در فاز اول به پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی داده شده است، از این جنس است. در قالب این ماده، دانشگاه واحد‌های اختیاری درسی متفرق رشته برق را با موضوع دروس کارآموزی و پروژه پایان تحصیلی دانشجویان برق تلفیق کرده و حدود 23 واحد درسی عملی و نظری کاملا تخصصی را در یک زمینه خاصِ بازارپذیر، صنعت‌پذیر و مورد نیاز کشور تعریف و آنها را توسط اساتید خود، و متخصصین کارکرده در صنعت مربوطه تربیت می‌کند. چون این دانشجویان با شیب ملایمی این دروس تخصصی را در دانشگاه و صنعت فرا می‌گیرند و در سه ترم پایانی تحصیلات کارشناسی خود، به‌صورت مداوم و پیوسته در محل صنعت حضور یافته و آموخته‌های نظری خود را به‌صورت مشهود در محل کار می‌بینند، از این‌رو برای جذب مناسب‌ترند و می‌توانند به سرعت به چنان نیروهای کارآمد و خلاقی در شرکت/سازمان تبدیل شوند که شرکت / سازمان بتواند با وقت و هزینه کمتری، برنامه‌های توسعه هوشمندانه کسب و کار خود را با اتکای به آنان به پیش ببرد.
طبیعتا دراجرای این برنامه، همه طرف‌های درگیر سود می‌برند. دانشجویان تخصص گرانبهایی در زمینه خاصی پیدا می‌کنند و در واقع مسیر آینده شغلی خود را می‌سازند، دانشگاه با ارائه دروس تخصصی مورد نیاز صنعت کشور، هم اساتید خود را با صنعت و آموزش‌های موردنیاز آنان درگیر می‌کند و هم نقش خود را در تحویل فارغ‌التحصیلان کاربلد و مورد نیاز صنعت کشور ایفا می‌کند و در کنار اینها سطح تعاملات خود را با صنعت برای تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز آنان بالا می‌برد. صنعت نیز از توانمندی و قابلیت اساتید دانشگاه‌ها استفاده کرده و با سهیم شدن در آموزش و تربیت جوانانی که بتوانند در هنگام خروج از دانشگاه، بطور مستقیم یا غیرمستقیم برای وی کار کنند، به اهداف بلند خود برسد. از جمله:
-    بحث نوآوری در تولید را با نیروی جوان و آموزش دیده در شرکت دنبال کند
-    توان علمی بالا و توانمندی بالایی در مقایسه با رقبای منطقه‌ای خود پیدا کند
-    نیروی انسانی تراز جهانی از نظر کیفیت و توانمندی را داشته باشد
-    پیشتاز صنعت مربوطه در منطقه باشد و لذا با تکیه بر نیروی انسانی جوان و با نشاط و متخصص خود برنامه‌های توسعه و دانش بنیان خود را پیش ببرد.
در راستای عملیاتی نمودن فرایند اجرائی ماده 17 آیین‌نامه هیات وزیران (مصوب 22 تیر ماه 1401)، دانشگاه شهید بهشتی- پردیس شهید عباسپور مبادرت به تعریف و اجرای سبدهای آموزشی تخصصی با محوریت کارورزی و حضور در صنعت برای دانشجویان کارشناسی مهندسی کرده است.  سبد تخصصصی کارحص ترانسفورماتور، از بهمن سال 1401 در دانشکده مهندسی برق- قدرت و کنترل با همکاری شرکت ایران ترانسفو ری برای اولین بار به اجرا گذاشته شد. در حال حاضر 12 دانشجوی انتخاب شده در این دوره، پس از گذرانیدن 5 واحد نظری تخصصی 4 واحد دروس کارورزی و کارگاهی (در محل شرکت ایران ترانسفو ری)، در آستانه شروع کارآموزی تخصصی خود در شرکت ایران ترانسفو هستند.