آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها

ماده 17:

به منظور افزایش سهم اشتغال دانش‌بنیان و فناور صنعت آب و برق از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، وزارت مکلف است با در اختیار قرار دادن فرصت‌های حضور و ارتباط با صنعت، زمینه توانمندسازی، مهارت‌افزایی و مسأله‌یابی منتهی به اشتغال دانش‌بنیان و فناور را فراهم نماید. بدین منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری وزارت و در چهارچوب برنامه مشترک با محوریت پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی و سایر ظرفیت‌های موجود اقدام نماید. هدایت شغلی، استعدادیابی، کارورزی، شبکه‌سازی، ایجاد هسته‌های فناوری و شرکت های دانش‌بنیان و فناور و کارآفرینی از طریق مربی‌گری صنعتی (منتورینگ) و برگزاری دوره‌های مکمل پودمانی در طی دوره تحصیل، در قالب فعالیت سکو (پلتفرمی)، از طریق این دانشگاه پیگیری می‌شود. این دانشگاه باید در تعامل با کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، امکان پذیرش کلیه دانشجویان در حال تحصیل را به صورت فرصت برابر در کل کشور فراهم نماید.

 دوره عالی تخصصی ترانسفورماتور

این دوره که برای نیل به اهداف فوق الذکر، برای دانشجویان ترم ششم به بعد کارشناسی مهندسی برق تدوین و طراحی شده است، به‌صورت یک بسته مستقل آموزشی با ارزش 23 واحد از مولفه‌های زیر تشکیل شده است.
 
  • 14 واحد درس نظری (شامل 4 درس 3 واحدی و یک درس 2 واحدی)
  • 1 واحد درس کارگاهی به مدت 54 ساعت
  • 3  واحد کاروزی در کارخانه به‌مدت 600 ساعت 
  • 2 واحد کاراموزی در کارخانه به‌مدت 240 ساعت
  • 3 واحد پروژه پایانی
دانشجویان دروس نظری و درس کارگاهی خود را در دانشگاه (و گاها در محل کارخانه)، و دروس کارورزی و کارآموی خود را در محل کارخانه می‌گذرانند. شرکت ایران ترانسفو تعدادی از کارشناسان خبره و کاربلد خود را به‌عنوان منتور و مربی برای این دانشجویان تعیین و تخصیص داده است تا اطمینان حاصل شود که کارورزی بر اساس برنامه تدوین شده پیش می‌رود و دانشجویان حداکثر بهره را از حضور خود در محیط کارخانه کسب می‌کنند. مدیر محترم آموش شرکت ایران ترانسفوری نیز بر حضور دانشجویان و اجرای برنامه کارورزی آنان در محل کارخانه نظارت دارند.

برنامه زمانبندی دوره کارورزی و حضور در صنعت

ترم بهار 1402 ترم تابستانی 1402 ترم پائیز 1402 ترم زمستان 1402
2 درس نظری با ارزش 5 واحد و درس کارگاه ترانس با ارزش 1 واحد
کارورزی در صنعت (300 ساعت)، سه روز در هفته
کارآموزی در شرکت ایران ترانسفو ری (5 روز در هفته) به‌مدت 240 ساعت 3 درس نظری با ارزش 9 واحدادامه کارورزی در صنعت (300 ساعت)، سه روز در هفته
پروژه پایانی کارشناسی به ارزش 3 واحد در باره مسائل ترانسفورماتور ​​​​​​​

موضوعات تخصصی دوره کارورزی در کارخانه ترانسفورماتور به‌مدت 600 ساعت

ردیف عنوان درس ساعت
1 آشنایی با سیم پیچی ​​​​​​​ 210
2 آشنایی با هسته چینی 30
3 آشنایی با عایق‌کاری 30
4 آشنایی با مخزن‌سازی 30
5 روغن ترانسفورماتور 30
6 خشک کردن ترانسفورماتور 30
7 تپ چنجر ​​​​​​​ 30
8 آشنایی با مونتاژ ترانسفورماتور 90
9 تست و عیب‌یابی ترانسفورماتور 120
مجموع 600
 
در مجموع، با افزایش یک ترم تحصیلی به سنوات تحصیلی دانشجویان و جهت‌دهی کارآموزی و پروژه پایان تحصیلی آنان می‌توان به این مهم دست یافت. طبیعی است که می‌توان توزیع دروس را برای دوره‌های دیگر مشابه، به‌گونه دیگری چیدمان کرد.